Als het Hof in Luxemburg dat ook nu zou doen, kan dat, zo vermoed ik, ingrijpende gevolgen hebben ook voor de Nederlandse besluitvorming over windenergie omdat een deel van die besluitvorming dan Europeesrechtelijk onrechtmatig zou zijn (geweest). Wat dit allemaal impliceert kan ik nu niet overzien – het wachten is bovendien op de uitspraak van het Hof zelf – maar het zou zo maar kunnen zijn dat de verdere uitwerking van de Structuurvisie Wind op Land van het Rijk, alsmede van alle plannen om in 2020 op land 6000 MW vermogen te realiseren, op losse schroeven komt te staan, immers gebaseerd op besluiten die onrechtmatig blijken te zijn. Ik vraag mij zelfs af of er nu al niet een gerede kans op succes zou zijn als enigerlei organisatie (nee, niet ons Comité) van de Staat der Nederlanden zou eisen de uitwerking van die plannen op te schorten hangende de procedure in Luxemburg. Dit te meer omdat ook Nederland zelf partij is bij het Verdrag van Aarhus.
Zoals ons Comité bepleit: voer in deze provincie de plannen gefaseerd uit, nu niet alleen vanwege technologische en economische onzekerheden, maar ook vanwege deze nieuwe juridische onzekerheid.
Albert Koers
Comité Hou Friesland Mooi